Editions, Translations, Transmissions
‘That Awful Mess’ of
Carlo Emilio Gadda
An International Conference
10 – 11 – 12 March 2022
University of Oxford
St Hugh’s College | Exeter College
Programme
GMT Time (London, Dublin)
Day 1 | Thursday, 10 March | Maplethorpe Hall, St Hugh’s College
18:00-19:00
OPENING LECTURE
Literature as Translation, Expression, Communication: The Case of C.E. Gadda by Giuseppe Stellardi (University of Oxford)
*
Day 2 | Friday, 11 March | Maplethorpe Seminar Room, St Hugh’s College
From Philology to Criticism
9:00-10:45
Panel 1 – PREMISES, BACKGROUND, (AUTO)BIOGRAPHY
Chair: Francesco Venturi (University of Oslo)
- Clelia Martignoni (Università di Pavia) – Rileggere Gadda oggi. Un ‘doppio sguardo’?
- Alessia Vezzoni (Independent Researcher) – Lettere alla professoressa. Geografia e storia del carteggio tra Carlo Emilio Gadda e la madre Adele Lehr (1900-1936)
- Giulia Fanfani (Independent Researcher) – ‘Dentro a macchina’. L’interventismo dei fratelli Gadda
- Roberta Colbertaldo (Goethe-Universität Frankfurt) – Per una (auto)biografia di Gadda. Note a margine del carteggio con Alessandro Bonsanti (1930-1970)
10:45-12:15
Panel 2 – CONTEXT, RECEPTION, EDITORIAL/AUTHORIAL AGENCY
Chair: Guido Bonsaver (University of Oxford)
- Carolina Rossi (Università di Pisa) – Gadda con Pasolini. La pubblicazione del Libro delle furie su «Officina» (1955-1956)
- Manuela Bertone (Université Côte D’Azur, Nice) – Violenza testuale: il caso Eros e Priapo
- Cecilia Benaglia (University of Limerick) – Carlo Emilio Gadda e i dibattiti su letteratura e politica nella seconda metà del Novecento: una prospettiva sociologica e transnazionale
12:15-13:15 – LUNCH
13:15-15:30
Panel 3 – NARRATION, ESSAY, HYBRIDITY
Chair: Olivia Santovetti (University of Leeds)
- Riccardo Stracuzzi (Università di Bologna) – Il vero narratore. Gadda e il ‘passo del racconto’
- Francesco Venturi (University of Oslo) – ‘Going off the Rails’: Gadda’s Unorthodox Critical Writing and Self-Representation in I viaggi la morte
- Giorgia Ghersi (Università di Pisa) – ‘Alcune parole più matematicamente esatte e impudiche si potranno adeguatamente caramellare’. Gadda e la forma-recensione
- Giuseppe Polimeni (Università Statale di Milano), Michelangelo Lopez (Università Statale di Milano) – ‘Con un disegno segreto e non appariscente’. Tessere per un commento all’Apologia manzoniana
- Eloisa Morra (University of Toronto) – Costellazioni d’immagini. Gadda tra gli antichi (e nuovi) maestri
15:30-17:00
Panel 4 – PSYCHOLOGY, LAUGHTER, SATIRE
Chair: Alberto Godioli (Rijksuniversiteit Groningen)
- Valentino Baldi (Università per Stranieri di Siena) – Gadda, la psicologia e la psicanalisi
- Luca Mazzocchi (University of Oxford) – Making a Difference. On the Satire of L’Adalgisa
- Serena Vandi (University of Oxford) – Double Echolalia. On the Satire of Eros e Priapo
17:00-17:15 – BREAK
17:15-19:15 – CUÒFENI E SCAFFALI | TRUNKS AND SHELVES
- 17:15-18:15 – Editing Gadda. Adelphi Series Presentation, with Paola Italia (Università di Bologna), Giorgio Pinotti (Adelphi), and Claudio Vela (Università di Pavia)
- 18:15-19:15 – Archives, Letters, Libraries, with Arnaldo Liberati (Gadda’s heir), Gloria Manghetti (Director of the Gabinetto Scientifico Letterario G.P. Vieusseux), and Milena Giuffrida (Università di Catania)
*
Day 3 | Saturday, 12 March | Rector’s Drawing Room, Exeter College
Expanding Horizons: Interdisciplinarity and Gadda Beyond Italy
9:30-11:30
Panel 5 – POSTHUMANISM, ECOCRITICISM, MYTH
Chair: Federica G. Pedriali (University of Edinburgh)
- Giordano Rodda (Università di Genova) – L’animale e la macchina. La genesi del mostruoso in Gadda
- Simone Marsi (Università di Parma) – Ambienti umani e ambienti disumani. Per una lettura ecologica di Carlo Emilio Gadda
- Giulia Perosa (Università degli Studi di Udine) – La concettualizzazione del paesaggio nella Meditazione milanese: primi appunti
- Giovanni Genna (Università di Salerno) – Dal Racconto alla Meditazione (e dintorni): per una riflessione sul mito in Carlo Emilio Gadda
11:30-13:00
Panel 6 – INTERTEXTUALITY, COMPARATIVE LITERATURE, TRANSLATION
Chair: Manuela Bertone (Université Côte D’Azur, Nice)
- Rebecca Ruth Falkoff (University College London) – Gonzalo in Costaguana
- Katrin Wehling-Giorgi (Durham University) – Grotesque Female Bodies and Devouring Mothers in C.E. Gadda and S. Beckett’s Writings
- Dalila Colucci (Universidad de Sevilla) – Gadda, Anglophone Models, and Creative Translations: The Cases of Walt Whitman and Edwin Arlington Robinson
13:00-14:15 – LUNCH
14:15-15:45
Panel 7 – INTELLECTUAL FORMATION, PHILOSOPHY, TIME
Chair: Giuseppe Stellardi (University of Oxford)
- Fabio Minazzi (Università dell’Insubria) – Gli studi filosofici gaddiani nella Scuola di Milano
- Lucia Lo Marco (Independent Researcher) – La portata filosofica dell’opera di Gadda alla luce del pensiero di Merleau-Ponty
- Giuseppe Bonifacino (Università di Bari) – Deformazione e parvenza. Su teoria e figure del tempo in Gadda
15:45-16:30 – CANON, POSITIONING, DIRECTIONS
Chair: Cristina Savettieri (Università di Pisa)
- Federica G. Pedriali (University of Edinburgh) – Gadda: Labours of Love vs The Future of Transmission
16:30-17:00 – Break
17:00-18:30
FINAL LECTURE
Language and Voice: Notes on the Translation of La cognizione del dolore by Richard Dixon
IN CONVERSATION WITH: Mariarosa Bricchi (Università di Pavia) and Matthew Reynolds (University of Oxford)
18:30-19:15
‘THE ENGINEER’S LABORATORY’ – A Final Discussion
https://gaddatransmissions.wordpress.com/
Collegamento Microsoft Teams
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